Ik ben An Van Damme, 45 jaar. Mijn levenspad liep niet over één rechte lijn. Zo kon ik ervaren dat een pad met meer bochten je blik verruimt en verrijkt.

Afgestudeerd als bio-ingenieur vond ik het menselijke aspect in mijn job belangrijk. Na een paar jaar projectwerk, stond ik jarenlang voor de klas als leerkracht wetenschappen. Zo nam ik vele groepen jongeren op sleeptouw om hen meer kennis en inzicht in de natuurwetenschappen bij te brengen. Door een samenloop van omstandigheden klopte ik rond mijn 35e aan bij een EMDR-therapeut voor de verwerking van een trauma van een aantal jaar ervoor. Er ging een wondere wereld voor me open: naast het trauma kwamen veel aspecten van het menselijke zijn aan bod, die me als mens lieten groeien. Hoe mooi het verhaal van de natuurwetenschappen ook is, mensen kunnen begeleiden bij hun groei als mens en hen vergezellen op weg naar meer kennis en inzicht in de menswetenschappen en zichzelf, leek me nog des te mooier.
Zo volgde ik een 4-jarige opleiding tot integratief psychotherapeut. Oorspronkelijk was ik voornamelijk gedreven vanuit de ambitie om als mens verder te groeien en om vorming rond dit thema te kunnen geven. Gaandeweg groeide het idee om mensen ook op individuele basis te begeleiden als psychotherapeut. In het vierde en laatste jaar van mijn opleiding, waagde ik de sprong. Ik zette mijn job als leerkracht on hold om mijn thesis en stage de nodige aandacht te geven en thuis een zelfstandige praktijk te starten: het beginpunt van een nieuw ingeslagen pad.
Met ervaring als psychotherapeut en leerkracht, haal ik mijn hart op bij het geven van vorming rond mentaal welzijn. Met enthousiasme een groep geïnteresseerden inwijden of bijscholen in één of ander thema doe ik heel graag. Het levert ook een mooie kruisbestuiving op. De vele gesprekken uit de therapiepraktijk zorgen voor een insteek met concrete, dagdagelijkse besognes doorheen een vormingssessie. Voor een vorming zoek ik sprekende beelden of schema’s, heldere uitleg en structuur die houvast biedt: dit alles levert op zijn beurt een boeiende input voor psycho-educatie tijdens therapiegesprekken.
Ook de combinatie van psychotherapeut en bio-ingenieur bleek minder contradictorisch dan het op het eerste zicht leek. Bij mijn thesis maakte ik dankbaar gebruik van mijn natuurwetenschappelijke achtergrond. Het werk gaat over de wijsheid in ons lichaam, met de polyvagaaltheorie als gids voor het verbinden van lichaam en geest.
Op het moment dat je levenspad een bocht neemt, voelt dat vaak wat onwennig aan. Met die nieuwe wending verlaat je je gebaande weg. Een uitgestoken hand van een gids helpt je verder. Er komen toppen en dalen, voorziene en onverwachte, terwijl je verder op pad gaat. Persoonlijk vind ik het alvast mooi om ervaren te hebben dat een tocht met meer bochten je blik verruimt en verrijkt. Die ervaring wil ik graag uitdragen door als gids anderen de hand te reiken op hun eigen pad van menselijke groei – in een individueel traject of in een vorming in groep.
Als psychotherapeut ben ik aangesloten bij:
BNVIP | Belgisch – Nederlandse Vereniging voor Integratieve Psychotherapie | ![]() |
BVP | Belgische Vereniging voor Psychotherapie | ![]() |
Konnektit | Voor zorgers van zorgers | ![]() |
TEJO Kortrijk | vrijwilliger bij ’therapeuten voor jongeren’ | ![]() |
Belangrijkste opleidingen en diploma’s
4-jarig postgraduaat integratieve psychotherapie ===> Europees Certificaat Psychotherapie (ECP) | AIHP vzw (Academie voor Integratieve en Humanistische Psychologie en Psychotherapie) | 2018 – 2022 |
4-daagse opleiding ‘Aanpak van burn-out’ | AIHP vzw (Academie voor Integratieve en Humanistische Psychologie en Psychotherapie) | 2020 |
Academische initiële lerarenopleiding | Universiteit Gent | 2003-2005 |
Bio-ingenieur | Universiteit Gent | 1997-2002 |